Jak pomóc dziecku, które ma problemy z koncentracją uwagi?

Ostatnio coraz częściej słyszę od rodziców: „Moje dziecko nie może usiedzieć podczas odrabiania lekcji”, „Mojego syna w trakcie lekcji jest w stanie zdekoncentrować każdy hałas dobiegający zza okna”, „Moja córka nie może się skupić na zadaniu dłużej niż 5 minut”, „Karol jak tylko coś mu nie wychodzi od razu się zniechęca i nawet nie próbuje ponownie podejść do zadania”, „Kasia odrabia lekcje tak wolno, że nie zostaje jej czasu na zabawę”,  „Robert robi wszystko bardzo szybko, popełniając przy tym mnóstwo błędów”. Rodziców bardzo niepokoją kłopoty z koncentracją, które stają się najbardziej zauważalne, kiedy dziecko idzie do szkoły.

Pierwsza i najważniejsza rzecz to poszukanie przyczyny.

Jakie mogą być przyczyny problemów ze skupieniem uwagi?

  • przemęczenie, stres, lęk,
  • trudna sytuacja w szkole lub w domu,
  • choroba,
  • niezdrowe jedzenie, brak ruchu,
  • zaburzone funkcje poznawcze,
  • ADHD,
  • niezaspokojenie podstawowych potrzeb dziecka,
  • niezauważanie/zaprzeczanie uczuciom dziecka,
  • brak odpowiedniej motywacji u dziecka, często spowodowany nie dostrzeganiem przez dziecko celu tego co wykonuje (brak motywacji wewnętrznej do wykonania określonego zadania),
  • brak zainteresowania wykonywanym zadaniem,
  • niedojrzały układ nerwowy,
  • mikrouszkodzenia układu nerwowego powstające w okresie okołoporodowym,
  • temperament,
  • przeżywanie silnych uczuć zarówno pozytywnych jak i negatywnych.

 

Jak możemy pomóc naszym dzieciom? 

  • na początek warto zbadać wzrok i słuch dziecka,
  • zadbaj o miejsce do nauki – ma być uporządkowane, bardzo mały rozpraszaczy, puste biurko, przyjemne światło, wygodny fotel,
  • ogranicz telewizję – zbyt częste oglądanie telewizji ma bardzo duży wpływ na poziom koncentracji – telewizja z jednej strony wyłącza mózg, nie skłania w najmniejszym stopniu do działania, czyniąc z widza biernego odbiorcę, z drugiej zaś na siłę utrzymuje jego uwagę. Robi to, m.in. przez maksymalne skrócenie czasu jednej sceny albo chociaż czasu pokazywania jej z jednego ujęcia. Ten sposób funkcjonowania kształtuje mózg i przyzwyczaja go do nieustannego bombardowania informacjami. Wytwarza to oczekiwanie, że w prawdziwym życiu także ciągle coś będzie się dziać i zmieniać. Jeżeli to nie następuje, dziecko szybko traci zainteresowanie i nie potrafi skupić się na dłużej,
  • trening koncentracji (czytajcie coraz dłuższe opowiadania dziecku, wpatrujcie się w chmury, wymyślajcie co wam przypominają, patrzcie razem w okno i rozmawiajcie o tym co tam widać, pamiętajcie o uważności w wychowywaniu dziecka – skoncentrowaniu się na chwili obecnej, braku pośpiechu, ćwiczeniach polegających na skupianiu się na jednej części ciała. Krótkie ćwiczenia na koncentrację mają być formą zabawy,
  • naucz dziecko uczyć się (techniki zapamiętywania, powtarzanie, notatki, itd.),
  • aktywność fizyczna,
  • zdrowe żywienie (dieta bogata w warzywa, owoce, węglowodany złożone, kwasy omega – 3 i 6, magnez, potas),
  • odpowiednia ilość snu,
  • nierozpoczynanie nauki po obfitym posiłku,
  • wspieraj bez wyręczania (wysłuchaj dziecko, okaż zrozumienie dla jego emocji, pomóż znaleźć odpowiednie dla dziecka wyjście z sytuacji, zachęć do samodzielności),
  • stwórzcie plan dnia i określcie konkretne godziny różnych aktywności,
  • ciekawość to pierwszy stopień do wiedzy. Próbuj wzbudzać w dziecku ciekawość, swoją postawą pokazuj, że warto się uczyć,
  • nauka jako fajna zabawa,
  • nauka przez doświadczenie (pozytywne emocje wspomagają zapamiętywanie. To co wywołuje w ludziach uczucia jest dla nich ważne, przeżywane emocje sprawiają, że informacje zostają zinterpretowane jako istotne i po prostu zapamiętane)
  • informuj dziecko po co czegoś się uczy, jaki jest w tym cel,
  • technika z użyciem zegarka – umawiamy się wcześniej z dzieckiem, że pracuje, np. 5  minut, a potem ma 5  minut przerwy. Następnie kiedy dziecko jest gotowe wydłużamy czas pracy a skracamy przerwy,
  • pozwólmy dziecku na chodzenie po pokoju, jeśli to mu pozwala zapamiętać treść wiersza, pozwólmy na machanie nogą pod biurkiem czy trzymanie gniotka w ręku,
  • gry i zabawy (podczas gier i zabaw dziecko uczy się, m.in. czekania na swoją kolej, kontrolowania zachowań impulsywnych i czekania na zaspokojenie potrzeby, obserwacji przebiegu gry i dostosowania do niego swojego postępowania, wytrwałości – dotrwania aż do zakończenia gry nawet wtedy, gdy jej przebieg nie jest dla dziecka pomyślny, radzenia sobie z frustracjami, przegraną, dostosowywania się do obowiązujących reguł gry)
  • mandala (można dostać w księgarni specjalne książki),
  • labirynty.

Brak koncentracji uwagi może powodować, że wyniki pracy dziecka będą gorsze niż jego rzeczywiste możliwości. Dlatego bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na czynniki, które wspomagają koncentrację.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *